vangeldrop.reismee.nl

Wat gaat de tijd snel!

14 december 2010: geboortedag van onze dochter Diede Liselot van Geldrop.

Ze is vandaag alweer ruim twee weken in ons leven, of moeten we zeggen 'pas' twee weken. Want ook al lijkt het alsof ze er altijd is geweest, aan de andere kant leek het gisteren dat ze nog in mijn buik zat. Feit is in ieder geval dat de dagen voorbij vliegen! Kerstmis kwam en ging en de jaarwisseling is aanstaande. Terugblikken op een bijzonder jaar en vooruitkijken naar wat komen gaat. Een jaar dat in het teken zal staan van eerste keren. Wij zijn er klaar voor!

We have created a new life!

Of feitelijk, we zijn er nog mee bezig. Afgelopen dinsdag was een bijzonder spannende dag, want het was tijd voor de 20-weken echo. Na een heerlijke vakantie op Curacao werden we op 3 augustus om 14.00 uur verwacht in het ziekenhuis van Zwijndrecht, alwaar onze baby gecontroleerd zou worden op een aanzienlijk aantal punten. Mooi op tijd waren we aan de beurt, en de echoscopiste was erg aardig en geruststellend.

Nadat ze in een half uur tijd alle lichaamsdelen, - functies en organen had bekeken luidde het slotoordeel dat we in verwachting zijn van een buitengewoon beweeglijk, gezond en gemiddeld kind, en ja, we weten nu ook of het een -hij- of een -zij- wordt! We hebben een aantal mooie foto's meegekregen en de verwachtte levertijd is nu nog ongeveer een week of 19.

New York in a blink of an eye!

Maanden ben je bezig met de voorbereidingen, dan ineens is het zover en een vloek en een zucht later is het weer voorbij :(

Sinds gisteren zijn we weer thuis, gelukkig maar, want sinds vandaag teisteren sneeuwstormen het Oosten van VS weer, liggen er tientallen centimeters sneeuw en zijn duizenden vluchten geannuleerd. Wij hadden hier geen last van. Vanaf het moment dat we landden was het prachtig weer, strakblauwe hemel, sneeuw in Central Park en een paar graden boven nul.

Voor de lezer is het even doorwerken, want hieronder het verslag van vrijdag tm donderdag!

Op vrijdag hebben we, zoals al aangekondigd, de boot genomen naar het vrijheidsbeeld en naar Ellis Island. We waren natuurlijk al vrij vroeg wakker, en om negen uur stonden we in de rij om aan boord te gaan van de Lady Liberty. Het vrijheidsbeeld staat op nummer een als mogelijk doelwit van aanslagen, waardoor de controle even zwaar is als op de luchthavens. Ons mam had een unidentified voorwerp in haar schoen zitten waardoor de controlepoortjes steeds bleven afgaan. Na een grondige fouillatie constateerden ze dat ze gaan kwaad in de zin had en mochten we door naar de boot. Al maanden geleden had ik twee zeer gewilde kaartjes weten te bemachtigen voor het beklimmen van de kroon van het vrijheidsbeeld. Na nog twee controles werden we opgewacht door een parkranger en werden we geinstrueerd over de klim naar boven. Met tien tegelijk mochten we uiteindelijk de klim aanvangen. Het eerste stuk ging goed, de sfeer zat er goed in en enthousiast namen we de eerste 150 treden. Daarna nog 150 te gaan, maar niet via comfortabele trappenhuizen, maar over een wenteltrap van 30 cm breed. Ik vond het erg beklemmend, hoog en eng, en na een derde besloten we terug te gaan. Ontzettend jammer, maar ik vond het echt niet prettig. Ook al zijn we maar tot aan de kont gekomen, toch bleken onze benen flink verzuurd, en we hebben nog twee dagen last gehad van tegenstribbelende benen als we een trap (of stoepje..) af moesten.

Op Ellis Island informeerden we ons over de prachtige, en soms harde, immigrantengeschiedenis van de stad. In het boek vinden we 'Waardenburg' en 'Valen' terug, dus ook onze familieleden hebben eerder de weg naar the big apple gevonden. Laat in de middag zetten we weer voet in Manhattan en wandelen we via de Trinity Church naar Wallstreet, waar ik ontdek dat de vlag van de NYSE naar beneden is gehaald!!!

We vervolgen onze route naar de World Trade Center Site (ground zero) waar we het Visitor Memorial Center bezoeken en daarna de Saint Paul's Chapel. Beide zijn erg indrukwekkend. Als ons mam even op een bankje gaat zitten in de Chapel om rond te kijken snelt er direct een dienstdoende dame toe die vraagt of alles 'all right' is. Ze zijn hier duidelijk gewend aan door emotie overmande bezoekers.

Na al deze indrukwekkende droefheid duiken we nog even de Century21 in, een soort outlet voor designeritems. We komen niet verder dan de tassenafdeling, waar we onze ogen uitkijken: tassen van 450 dollar liggen hier op de grond als tasjes van de eerste de beste C&A. Ik kan het niet laten en koop voor mezelf een mooie bruinlederen tas van Michael Kors (hoewel ons mam liever had gezien dat ik de tas van Cole Haan kocht). Terug naar het hotel dan maar, waar we een lekker hapje eten bij Ruby's Foo op Times Square.

ZATERDAG

We worden steeds later wakker, en vanochtend besluiten we te ontbijten in Ellen's Stardust Diner, een restaurant in jaren 50 decor waar de serveerders zingend de gasten bedienen. Ons mam (en ik ook) geniet met volle teugen! Als onze magen zijn gevuld nemen we de metro uptown en storten we ons op de zoektocht naar Uggs. Het doel is de flagshipstore aan Columbus Ave, maar gelukkig vinden we al snel een schoenenzaak die ook Uggs verkoopt (en 10 dollar goedkoper is) en waar ik het paar grijze-met-knoop-uggs in mijn maat vind. Ons mam vindt hier nog een paar wandelschoenen en bepakt en bezakt wandelen we in de zon richting Central Park. Ter hoogte van het Dakota Building nemen we foto's van de plek waar John Lennon werd vermoord en wandelen we via Strawberry Fields naar de Bethesda Fountain. Het is lekker druk in het park, veel hippe jonge snelle mensen met even zo hippe kinderen (wij denken steeds celebrities te zien....) en grote zonnebrillen. We kunnen inmiddels wel een Starbucks gebruiken en wandelen op ons gemak terug naar de metro. We droppen de aankopen in het hotel en maken een wandeling via Bryant Park, de New York Library en Grand Central naar het Empire State Building. Ons mam besluit dat ze het aandurft om naar de 86e etage te gaan, zolang we maar niet met de trap hoeven :) Zonder wachtrijen zoeven we in notime naar boven om te genieten van het prachtige uitzicht. En prachtig is het!!

In Macys vermaken we ons met het kijken naar mensen die op de tassenafdeling rondstruinen, vooral veel verveelde mannen met vrouwen aan hun zijde die verlekkerd naar al dat (onbetaalbaar) moois kijken, en aan het eind van de middag moeten we ons nog haasten om op tijd terug in het hotel te zijn: we bezoeken immers 's avonds de musical Memphis. Gelukkig kunnen we vooraf nog een heerlijke pasta eten bij een italiaans restaurant om de hoek bij het hotel, en met een gevulde maag genieten we van de voorstelling.

ZONDAG

Op de dag van de heer nemen we al vroeg de subway (waar ons mam een broodje wil eten....) naar Harlem. We willen graag een echte Gospeldienst meemaken en hebben gekozen voor de Bethel Gospel Assembley. Deze kerk staat in Harlem en bedient een grote community. Na wat missers met de metro arriveren we gelukkig precies op tijd en we mogen plaatsnemen op the balcony. De dienst is geweldig! De nieuwkomers worden welkom geheten, iedereen geeft ons een hand en de reverend steekt een vurige doch positieve preek af waarin hij het heeft over de winter van ons leven. De aanwezigen raken steeds meer op dreef en de 'Halleluja's' en 'Amen's' zijn niet van de lucht. Het valt ons op hoe ontzettend serieus de aanwezigen alles nemen. Iedereen ziet er tiptop uit, de kinderen gedragen zich keurig en er worden aantekeningen gemaakt in de eigen bijbels als de reverend spreekt. Als we buiten komen is het nog steeds prachtig weer, en we besluiten hier optimaal van te genieten en nemen de metro naar Brooklyn. Nadat we daar een hap(je?) hebben gegeten, wandelen we terug naar Manhattan over de Brooklynbridge. Een heerlijke wandeling met een prachtig uitzicht. Aan de overkant rusten we uit bij Pier 17, waar ik een leuk jurkje van A&F wil kopen. Helaas is de rij zo ontzettend lang, dat ik dat plan al snel uit mijn hoofd zet. Per metro keren we weer terug naar Times Square. Eigenlijk zouden we deze avond gaan eten bij Gordon Ramsey, maar we zijn erg moe en vinden het zonde om zoveel geld uit te geven terwijl we er niet echt van zullen genieten. We besluiten dus om te cancellen, wat gelukkig geen probleem is. In plaats daarvan nemen we een coctail en wat appetizers bij het Planet Hollywood.

MAANDAG

We hebben besloten om vanochtend, als we nog fris en fruitig zijn, terug te gaan naar de Century21. We lopen eerst tegen de zonnebrillen aan en ik schaf mezelf een enorm exemplaar aan van Michael Kors (matching material voor bij mijn tas). Vervolgens gaan we naar de kinderafdeling, waar we allemaal leuke dingen voor Lynn kopen (wat ik het leukst vond? Eenpyjamavan Paul Frank!). Daarna door naar de damesafdeling. Na een flinke ronde duik ik de paskamer in. Het eindresultaat: een jurk van Diana von Furstenberg en een truitje van Marc Jacobs. Content met de aankopen gaan we ook nog even naar schoenafdeling, maar deze valt erg tegen. We hebben een erg droge mond gekregen van het shoppen en duiken Starbucks in voor een Iced tea en een snelle lunch. Daarna dalen we weer af de Metro in en komen we in Chinatown weer boven de grond. We doen de toeristische ronde en belanden uiteindelijk bij the Foot Heaven, een massagesalon die ons Mam op internet al gevonden had en waar ze graag naar binnen wilde. Toen puntje bij paaltje kwam twijfelde ze, maar gelukkig heb ik haar overgehaald en zijn we samen naar binnen gegaan voor een foot massage. Heerlijk!! Helemaal uitgerust wandelen we door naar Shanghai Joe's voor de wereldbekende Soup Dumplings. Jummie!

Via Little Italie belanden we in Soho, waar schoenen voor ons Meike en mijzelf gekocht worden. Ons mam overweegt nog even een studio te huren voor 2500 dollar per maand, maar ons budget bleek net niet toereikend, en ze was niet bereid op de kast te slapen..... we pikken nog een stukje Greenwich Village mee (onder andere de tea-spot) voordat we weer terug naar midtown gaan. Na een opfrisbeurt in het hotel gaan we sushi eten op 8 Ave, waar we nieuwe vrienden maken met het stel dat naast ons zit. De sushi en sashima waren zalig en heerlijk vers!

DINSDAG

Alweer de laatste hele dag in deze heerlijke stad. Helaas blijkt het flink te regenen als we buiten komen. We hadden Greenwich Village willen bezoeken, maar met deze regen lijkt ons dat geen pretje. We gaan wat later op pad en we ontbijten in Rockefeller Center. Bij de CNBC Experience Store vinden we niks van onze gading, en we lopen door naar 5th Ave, waar we ons eerst vergapen in The American Girl Place (een winkel voor een speciaal soort poppen, waar zelfs een poppenkapsalon is!) en daarna al snel Saks binnenduiken. Alleen al op de parfumerie-afdeling zijn we een uur zoet. Ik overweeg even de nieuwe geur van Tom Ford te kopen, maar hij is alleen verkrijgbaar in parfum en echt veeeeeeel te duur. Ons mam wordt vervolgens verleid door een Italiaan waar ze erg van gecharmeerd is (het was moeilijk te zeggen of ze ondersteboven was van Luigi of van de geur die hij haar probeerde aan te smeren....). We zoefden met de lift naar boven, naar het chocolat cafe, waar we koffie dronken met een 'chocolat experience'. Wij verwachten voor dat geld heel wat, en waren lichtelijk teleurgesteld toen er een bordje met 3 (!) bonbons werd gebracht. Maar affijn, ze waren erg lekker (we vroegen ons nog wel af of we er mes en vork bijkregen, zodat we ze konden delen......)

Na wat winkel-in-winkel-uit gedrag komen we uit bij de Apple store waar ik een hoesje voor mijn iPhone koop. Helaas is er geen demonstratie-exemplaar van de iPad, dus ik kan dit technisch juweel niet bekijken en uitproberen. Daarna even snel de kinderwereld van FAO Swartz binnen en dan zit het shoppen er wel zo'n beetje op. Het regent nog steeds als we buitenkomen en we lopen naar het Parker Meridien Hotel waar, zo heb ik mij laten vertellen, een restaurant zit waar de beste burger van NY wordt geserveerd. We vinden The Burger Joint inderdaad (wat een wonder is, want het staat nergens aangegeven) en eten er zonder overdrijven de lekkerste cheeseburger die we ooit hebben gegeten!!! Het water loopt me nog in de mond! Vanwege de regen zit er niks anders op dan terug te gaan naar het hotel waar we ons gaan omkleden voor het tweede Broadwaybezoek: Chicago! Ook deze musical is prachtig, zelfs voor de tweede keer en Michelle Williams (destiny's child) speelt de rol van Roxy Heart fantastisch! Na aflopen delen we een pastatje bij Olive Garden, drinken we nog een Ventian Sunrise (of was het Sunset?) en duiken we voor de laatste keer onze bedden in.

WOENSDAG

We slapen lekker uit en ontbijten vervolgens uitgebreid bij Junior's, waar we bediend worden door Eddie, een erg aardige leraar uit Albanie. Eddie is net vader geworden en verteld ons op verzoek honderd uit over het leven in Queens, waar hij woont. Na het ontbijt gaan we terug naar het hotel om de koffers weer in te pakken. Na het uitchecken stallen we onze koffers nog even bij de lobby en wandelen Times Square nog een keer over om de laatste souvenirs in te slaan. Om twee uur komt een town car ons ophalen om terug te brengen naar de luchthaven, waar we op tijd door de douane gaan, en zonder problemen precies op tijd in het vliegtuig zitten dat koers zet naar Nederland. Na een rustige vlucht komen we in de ochtend aan op Brussels Airport, waar Wimmo ons al opwacht om naar huis te brengen. Moe maar voldaan zijn we om half tien weer terug in Dordrecht, waar mama wordt opgehaald door papa om vervolgens ook lekker naar huis gaan. Het zit er weer op. Zucht.

Greetings from New York!!

Goedemorgen!!

Op het moment is het kwart voor acht in de ochtend en we zijn ons aan het voorbereiden op onze eerste volle dag in NY City! Hoewel, gisteren hebben we ook al flink wat tijd gehad om rond te wandelen. Om een hoop ochtendstress te voorkopen sliepen we woensdagavond al in het Sheraton op Brussels Airport. We hadden hier (thanks to hotwire) een hele prettige kamer voor een nog veel prettigere prijs. Na een fles wijn kaptein gemaakt te hebben sliepen we heerlijk totdat de wekker ging om 6.15 uur. Op ons gemakje konden we naar de vertrekhal wandelen en na de nodige controles zaten we om 8 uur aan een lekker ontbijtje. Precies op tijd steeg het vliegtuig op en om 12.30 uur plaatselijke tijd zaten we al in een Yellow Cab richting Times Square. Ook het inchecken in het hotel ging prima, onze kamer was al klaar en om half twee waren we klaar voor onze eerste wandeling in de stad. Via Rockefeller Centre zijn we naar 5th Ave gewandeld, waar we in de Trump Tower onze eerste Starbucks nuttigden (short cups zijn de perfecte maat voor een heerlijk kopje koffie!). In Central Park lag nog sneeuw wat hele mooie foto's opleverde. Tegen een uur of 5 kregen we flinke honger en zochten we Times Square weer op. Het werd Olive Garden waar we een zalige coctail dronken (venetian sunset, onthouden!) en een flink bord pasta leegaten. Toen waren we toch wel erg moe en zijn we naar het hotel teruggelopen (alle 10 meter).

Een beetje tv kijken, lekker douchen en tegen half tien lagen we op een oor! Rond zessen waren we zoals verwacht wakker. Met behulp van een hele aardige helpdesk jongen hebben we internet geregeld en nu zijn we klaar voor de vrijdag. We gaan zo een ontbijt zoeken (moet niet moeilijk zijn hier) en dan met de Metro naar Clinton Castle, waar we zullen inschepen voor een boottocht naar Liberty Island (ben benieuwd of we de kroon ingaan) en Ellis Island. Verder staan vandaag Ground Zero op het programma en Century 21.... Het is bewolkt, maar ze hebben beloofd dat het vanmiddag zal opentrekken. Wij hebben er zin in!!!!

Nog 16 dagen, het aftellen tot NY is begonnen!!

We zijn al maanden aan het plannen, en nu kunnen we echt dagen gaan aftellen! Van 18 tot 24 februari kan Wimmo thuis de bloemetjes buitenzetten, Smam en ik gaan dan naar New York!!!

We vliegen met Continental vanaf Brussel naar Newark (met dank aan allesamerika.nl voor de goedkope ticket-tip) en slapen zes nachten in het Crowne Plaza aan Times Square. De musicals Memphis (20 feb) en Chicago (23 feb) zijn gereserveerd en op 19 feb kunnen we de kroon van het Statue of Liberty beklimmen.

Via dit weblog weer de nodige updates en reisverslagen zodat het thuisfront toch een beetje kan volgen wat we uitspoken!

Weekendje logeren

De vakantie is wel voorbij, maar waarom zou ik jullie dan deze leuke foto's moeten onthouden?

Dit weekeind was het feest: zowel Lynn (nichtje Hanneke) als Youri (neefje Wimmo) kwamen logeren! We zijn gezellig naar de speeltuin geweest, hebben lekker gegeten en heerijk gezwommen. De foto's zijn het bewijs :)

Feestje ter ere van het Bruidspaar

Foto's van het feestje dd 20 juni 2009

Aan alles komt een eind

En toen was het allemaal weer voorbij... Twee-en-een-halve week zijn in een flits omgegaan, maar gelukkig hebben we de foto's nog :)

Wimmo is weer aan het werk, ikzelf begin donderdag weer en dan zitten we in no time weer in het ritme. Maar nog genoeg om naar uit te kijken!

De laatste foto's (Los Angeles) houden jullie nog te goed!

Bedankt voor het meelezen en meeleven!