vangeldrop.reismee.nl

Canyon lands, Arches, Monument Valley

28 Mei ’09 – Moab

Vandaag hebben geresideerd in Moab – Utah. En Moab staat in Amerika voor: Outdoor adventure!! Menig man draagt hier vol trots zijn T-shirt met daarop: “I’m in Moab, bitch!!”. Outdoor adventure: Door de modder scheuren, hiken en natuurlijk: barbecueën!! En gezien de rammelende verbindingen, valt draadloos internetten ook onder ‘extreme outdoor sports’.

Voor vandaag hebben we een authentieke, ronkende en brullende (en benzine slobberende!) 4x4 Wrangler gehuurd. Die apparaten zijn unbelievable; wat een kracht schuilt daar onder de kap! Eerst zijn we om te oefenen langs Onion Creek gereden, dat ging goed, daarna hebben we de beroemde Shafer Trail gedaan (deze loopt langs Dead Horse Point, je weet wel: waar Thelma & Louise van de kliffen zijn gereden!), vervolgens Klondike Bluff. Dit was, voor ons althans, een behoorlijke uitdaging: vol steile klims, ‘tippy’ points en enorme rotsblokken. Achteraf kunnen we volmondig zeggen: Vlakte van Hato is voor mietjes!!

29 Mei ’09 – Arches

Even wat geologie: 150 miljoen jaar geleden heeft iemand zand in grote hopen neergelegd. Vervolgens hebben ze het laten onderlopen met een ondiep oceaantje. Dit oceaantje bracht de mineralen waardoor het zand aan elkaar plakte. De oceaan ging weg en de wind sleet vervolgens lange dijken uit het zand die van binnen afbrokkelden, zie hier: Arches!

Even opgelet! Het roze vlekje onder bij “die ene” arch is Hanneke (en waar Hanneke haar tanden in zet is gewoon een appel, de arches zijn niet eetbaar)

Wat heel erg mooi en bijzonder is, is “The Delicate Arch”. Zoals je op de foto’s ziet, zitten er een hele hoop mensen te wachten op de zonsondergang voor ‘de beste’ foto van The Delicate Arch. Sommigen doen halsbrekende toeren onder luid applaus. Vanuit het publiek worden ‘verzoek nummers’ geroepen: “Go Ahead, do the arch-in-a-arch!”. De sfeer heeft veel weg van de Sacre Coeur op een zwoele zomeravond. Triviant: de eerste foto van The Delicate Arche is precies 101 jaar geleden gemaakt. (Ik heb ‘m gezien... en ik vind onze foto’s beter).

30 Mei ’09 – Monument Valley

Oftewel: Lucky Luke-land! Bij het aanzien van deze rode stoffige totems komen spontaan mondharmonica strofen in country music ritme in je op en nog voor je er aan kan denken, rollen de bosjes tumble weed voor je uit de weg op. Ieder moment verwacht je Clint Eastwood uit de stofwolken te zien stappen met één hand op zijn revolver een venijnig ‘This town isn’t big enough for the two of us!” uitspuwen. Gauw geef ik ons campertje de sporen en rijden we de ondergaande zon tegemoet

Hello torteldoves,
Fijn, weer zo'n spannend verhaal! Heerlijk! Ik las dat jullie gisteren in Moab waren maar op 26 Mei schreven jullie óók dat jullie in Moab waren en dat Wimpje toen in het zwembad aldaar lag...Zijn er misschien 2 Moabs?
En waarom wordt er op de T-shirts "bitch" toegevoegd?
Is iedereen daar lekker agressief?

Nog vóór ik het las, dacht ik al: de vlakte van Hato was een goeie oefening voor die ruige tocht en jullie voelden precies hetzelfde! Grappig! Nou, jullie worden wel door de wol geverfd, zeg! Wat gaan jullie volgend jaar doen? Mount Everest? De Kilimanjaro? Of wordt het tóch jumpen vanaf de Duivelsberg?
Vrienden van vrienden hebben daar hun stijl van leven van gemaakt: hebben een goedkoop flatje in Nederland met een piepklein huurtje, daar wonen zij als zij in Nederland ( gedurende een maand of 3, 4) hun geld verdienen voor hun volgende avontuur waar zij dan de rest van het jaar over doen. Zij zijn het zuinigstlevende stel dat ik ken : a-b-so-l-u-u-t geen overbodige dingen en "luxe" is voor hen iets van een andere planeet. Zij zijn ook het vindingrijkste stel dat ik ken. Zo leven zij al bijna dertig jaar , zij kennen de aarde als geen ander. Je moet er van houden, natuurlijk, het lijkt mij prachtig, maar op zijn tijd een gezellige klets bij de open haard (of op het terras) met goeie vrienden (of lieve kinderen!) vind ik eigenlijk véél belangrijker!!
Mijn muziekvriendin Ester zou met haar man en 2 kleuters een fietsvakantie houden rond Florence - in de paasvakantie - met zijn 4-en in een klein tentje!!(mind you).
Vanwege het slechte weer hebben ze toen een vakantie geboekt naar het gebied waar jullie nu zitten.
Gevlogen naar San Francisco , auto gehuurd (geen camper!) en van motel naar motel gesjeesd met die kleutertjes op de achterbank. Klaagt ze tegen mij: Komen we op de móóiste plekken ter aarde en dan beginnen ze te jengelen dat ze naar het zwembad willen". !! Ja!! Allicht!! Met kleutertjes moet je naar Vlieland gaan ! Of Renesse! Nietwaar? En ze niet de aardbol oversleuren!! Die kindjes hebben GROOT gelijk!! Anyway: my point is: als je de dingen op de juiste manier doet, geniet je van iedere minuut! Kijk maar naar jullie! Ozo!
Nou die foto's nog dan kan ik méégenieten!
Tot gauw!
Liefs, Jokemama

Katja

I'm a poor lonesome cowboy... and I'm far far way from home.

Hello torteltjes,
Hier hebben we een heerlijk Pinksterweekend achter de rug: zaterdag zijn paps en ik naar een redelijk nieuwe boerderij-annex-restaurant-annexboerderijwinkel in Brandevoort gefietst in een stralend zonnetje. Cappuccinootje gedronken op het zonnige terras. Daarna beladen met kakelverse aardbeien en (ik durf het bijna niet te zeggen:) asperges - tja....ze zijn nou eenmaal èrrug lekker!
Els & Youri stapten om half drie op de trein richting Helmond maar dat bleek zo'n nationale ramp te zijn - in heel centraal nederland geen treinverkeer mogelijk,
toch maar in Dordrecht ingestapt op een boemel van Dordrecht naar Geldermalsen, Youri had zeer hoge nood, was het een trein zonder toilet!! Na eindeloos geboemel spraken we af dat papa en ik hen in Den Bosch op het station op zouden halen om 19.00 uur (!!)
Waren we om 20.00 uur thuis! Lang leve het spoor!
Zondag met z'n allen naar Walya waar Youri een uur lang gedegen vioolles kreeg en heeft geleerd hoe je
"Lang zal ze leven" pizzicato kan begeleiden. Daarna
naar Louis en Wilma voor een heerlijke bbc met de hele familie. Om 22.30 u. waren we thuis en vonden Martien en Saskia dat ze langs moesten komen voor een stevige pot dubbelkoppen. Gelachen tot in de hele
vroege uurtjes......(gaap)
Maandag weer een stralende zon en Els , Youri en ik zijn toen lekker weer naar de Brandevoortse boerderij/restaurant/winkel gefietst voor nóg meer aardbeien en een cappuccino op het terras - voor Youri
werd het een verse wafel met verse aardbeien en verse slagroom. Zó vers, dat kan alleen maar gezond zijn! (hihi) De rest van de dag heerlijk lui in de tuin doorgebracht en ons vermaakt met lezen, spelletjes en tekenen. Voor jullie begint de 2e etappe van jullie reis.......het lijkt of jullie al weken weg zijn! Blijf schrijven, he, en foto's maken! Hebben ze daar in Amerika ook van die zaaalige aardbeien?
Tot gauw!
Liefs,
Jokemama

Wimmo

Hoi mams,

Hanneke is ook gek op asperges, maar wel de brabantse! Want die uit de rest van het land smaken nergens naar... :)

Aarbeien hebben ze hier ook, maar we hebben het te druk met 'waffles' eten en bbq'-en (let op: met een 'q' en niet met een 'c' :) om daar aan te beginnen ;))

Groetjes en binnenkort komt een vervolg!

Joke

Haa die Wimke! Blij te horen dat je ook af en toe wat schrijft! Jaa, de brabantse en limburgse asperges zijn de beste, maar inmiddels heeft zich hier op een aspergekwekerij in Someren een schandaal afgespeeld met Roemenen en Polen die als slaven werden behandeld....vandaar dat ik dat zei. Op de brandevoortse boerderij lopen geen slaven, hoor, want ik heb er geen één gezien.

Maarreh...jammer dat jullie alweer uit het land van de indianen weg zijn anders had je het na kunnen vragen, maar barbecuën schrijf je toch heus - echt- eerlijk waar met een "c'" hoor. Het is namelijk een woord uit de indiaanse taal. Afgekort staat het wat raar: bbc - nèt of je het over de BBC hebt, maar zo moet het toch ècht gespeld worden! "Zoek maar op in je woordenboek!"

Saskia

Je schrijft wel barbecue (met een c) maar de afkorting is BBQ omdat de Q op z'n Engels dan toch de klank "kjoe" heeft.
Maar dit is allemaal onofficieel, die afkorting enzo. Zeg gewoon vleesjebraaien ;-)

Joke

Dit is dè ultieme oplossing en een échte "Sas-oplossing" vanwege de humor! Voortaan dus gewoon:
"vleesjebraaien". Veeel leuker ook, trouwens. Die houwen we er in, Sas!